
|
Colectie: | Beletristica | |
Format: | 14x20 | |
Nr. Pag.: | 544 | |
ISBN: | 978-973-7883-32-2; (,) | |
Limba: | Romana | |
Editia: | 1 | |
Data aparitie: | 2008 | |
Pret(Lei vechi): | 320000 (TVA9% inclus) | |
Pret(Lei): | 32 | |
Pret nou 2016 (lei): | 30.83 (TVA 5% inclus) |
|
Stoc: | epuizat | |
Descriptori: | | |
|
Cărţi pe care nu trebuie să le scăpaţi
Cărţi cu care va puteţi mândri
Hrană vie, o bicicletă, o carte bună, gândire pozitivă, energie holografică!
NIBIRU, Marduk, Planeta Crucii, Hercolubus, Eris, Omega, 2003UB313 Planeta cu 50 de nume
/ 0 /
Cartea reprezinta a doua editare a jurnalului intim si a carnetelor de creatie ale lui Marin Preda. Este vorba doar de o parte a jurnalului tinut de scriitor, considerat pierdut dupa moartea sa.
Carnetul de atelier privind Delirul īnsumīnd cele mai multe pagini (126) din Jurnalul intim, publicat recent īncepe cu o īnsemnare a scriitorului datīnd din 1973 care spune aproape totul despre tensiunea īn care se afla Marin Preda īn acele momente, despre īncordarea sa dramatica īn efortul de a-si apropia si, īn fine, de a-si lua īn stapīnire tema. Dar nu numai atīt. Confesiunile, consideratiile, rememorarile consemnate īntr-o agenda a romancierului atesta cīt de coplesit era acesta de raspunderea pe care si-o asumase: aceea de a scrie un roman ca Delirul, mai ales īn contextul istoric, politic intern si international al anilor 70 (Constantin Coroiu, Evenimentul)
Fragment: Jurnal Intim, Marin Preda
"Azi m-am plimbat cu gīndul la "cel mai greu roman al vietii mele" (Delirul n.mea) (care s-ar intercala īntre unul si doi Morometii) din tetralogia Morometii. Īmpreuna cu Marele singuratic, la care ar mai trebui sa lucrez pentru importante racordari, acest nou roman ar scoate taranimea romāna pe scena nationala prin participarea ei la ultimul razboi si prin aceasta, pe scena universala.
Dar gīndul nu zboara, elanul e ascuns si nu pot evoca nimic, nici o scena din cele totusi mari pe care le am īn minte si care sīnt "certitudinea de baza" a credintei mele ca pot scrie acest roman si pot sa-mi īmplinesc, astfel, ambitiosul proiect... Īndoieli nu am. Am scris, īn anul care a trecut, īntr-o zi si o noapte, una din "marile scene", moartea Nadejdei Alilueva Stalin, pe care o recitesc adesea si ma pun pe picioare īn orele mele grele. Am mai scris de asemeni "īnceputul", saptezeci de pagini pe care le recitesc īnsa cu un sentiment diferit, de multumire si īn acelasi timp de īndoiala: e bun, īmi zic, dar e bun"!...
Adevarul e ca "moartea Nadejdei Alilueva Stalin" nu seamana prin nimic cu felul de a scrie al lui Tolstoi, fara sa fac, bineīnteles, comparatii de valoare cu moartea, sa zicem, a printului Andrei. Da, dar e altceva si prin asta o mare greutate mi s-a luat de pe umeri. Nu-l voi imita pe Tolstoi.
Capitolul acesta de 22 de pagini nu recurge nici la psihologie, nici la introspectie, si nici nu se plaseaza atotstiutor īn mintea lui Stalin si a sotiei sale pentru a dezvalui cititorului ceea ce gīndesc (sau se īntīmpla o data sau de doua ori, fugitiv). si totusi ceea ce am vrut sa se stie despre ei se dezvaluie prin mijlocul cel mai simplu, folosit si īn teatru: spusele lor si lamuririle necesare, ca sa se īnteleaga ceea ce īsi spun, fiind vorba de fapte de istorie... Da, dar n-am gasit, īnca, viziunea integratoare. Cu alte cuvinte, cartea nu e īnca nascuta. (...) De aceea ma plimb zile īntregi pe strazi cu gīndul aiurea... Astept, chem, īncerc sa patrund īn haos, sa īntrezaresc punctul luminos al nebuloasei... Nu vad nimic...".
|
|