|
|
(272) Jocul cu contextul Capcana ingerilor Alexandru Ciobanu ![]() (1171) Cui ii e frica de reptilieni Alexandru Ciobanu
(10) Divina impostura Alexandru Ciobanu
(11) Persia si dispersia Alexandru Ciobanu
(12) Planeta ipocritilor Alexandru Ciobanu
(9) Paradisul dispretului Alexandru Ciobanu
(13) Cruciada globalizarii Alexandru Ciobanu
|
(155) CLOPOTE
ŞI LASERE de Alexandru Ciobanu Subjugaţi de
ideea de undă, oamenii au deprins cum era şi firesc, mai întâi taina
undelor sonore. Clopotele au ocupat de secole şi încă mai
deţin o întâietatea la limita dintre natural şi miraculos. Cu convingerea că au un rol major în viaţa comunităţilor,
clopotele au făcut obiectul unor studii şi perfecţionări ce
nu au putut sparge zidul fonic al credinţei. Clopotul a fost de la început o
pompă sonoră pulsatilă, un pulsar terestru al frecvenţelor
acustice monofonice. Pentru a imita polifonia glasului omenesc oamenii au
inventat clopotniţa. O baterie de clopote, fiecare cu tonalitatea sa,
putând asigura astfel o diversitate de mesaje. De bucurie, de tristeţe, de
alertă, de alarmă, de panică. Pentru a păstra
iniţiativa activării pulsarului sonor, acţionarea se efectua
prin frânghii. Astfel cu trudă şi rabdare s-a deprins lecţia tragerii sforilor. Cine
nu a dorit să deţină neapărat controlul
acţionării clopotelor a lăsat vântul să se joace cu ele. Ca
la Mânăstirea Meşterului Manole de la Curtea de Argeş. În rest
acţionarea predominantă este cuprinsă în verbul a trage
clopotele, meserie asociată termenului de clopotar. Clopotul poate fi deci
considerat o formă primară de telecomandă prin agent sonor, cu
acţionare manuală sau eoliană. Industria producţiei de
clopote a creat de-a lungul timpului numeroase locuri de muncă,
diversificându-se dimensional de la minusculele tilinghi-bilinghi, la
neîntrecutele talanga-balanga. Primul în top este clopotul ţar de la
Moscova, care era atât de mare (6 tone) încât nu a mai putut fi aşezat în
locul unde ar fi trebuit să funcţioneze, şi a rămas la sol.
Reversibilitarea procesului de
dispersie şi integrare a luminii
este transpusă în idei ce aparent se bat cap în cap şi sunt
trăite în viaţă pe timp de pace sau de război. Ideologia
revine şi prescrie alternativ: (Ioel 3,10) "Prefaceţi
fiarele plugurilor voastre în săbii şi cosoarele în suliţe! Cel
slab să zică: <Sunt tare!>" (Isaia 2,4) "El va fi
Judecătorul neamurilor, El va mustra un mare număr de popoare, aşa
încât din săbiile lor îşi vor făuri fiare de plug şi din
suliţele lor cosoare: nici un popor nu va mai scoate sabia împotriva
altuia şi nu vor mai învăţa războiul." La răstimpuri, bronzul din
care se turna clopotele era reciclat
previzionar, retopit şi turnat în tunuri. Apoi în timp de pace era din
nou transformat în clopote, şi pe urmă din nou în tunuri,
verificându-se periodic reversibilitatea sunetului. Din picături şi
resturile de metal se băteau medalii pentru cei mai meritoşi
agricultori, clopotari, tunari şi eroi. În timp s-a dovedit suficient un
singur verb, a trage pentru ambele substantive clopot şi tun. Când bronzul era acreditat
tunurilor, nevoile spirituale ale omului au fost încredinţate altor
instrumente. Cea mai utilizată în biserici a fost orga. A durat ceva mai
mult până la descoperirea acestui instrument deşi pământul era
drapat din belşug cu trestie şi bambus. Bisericile ce nu putea
să-şi construiască orgi, le suplineau angajând corişti. Când distanţele la
care trebuiau transmise mesajele au crescut oamenii au fost obligaţi
să descopere şi ei laserele. (Geneza 3,24) "Astfel El a izgonit
pe Adam; şi la răsăritul grădinii Edenului a pus heruvimii
şi sabia învăpăiată care se îndrepta în toate direcţiile, ca să
păzească drumul spre pomul vieţii." (Geneza 19,10) "Dar
bărbaţii aceia au întins mâna, au tras pe Lot înăuntru la ei în
casă şi au încuiat uşa. Iar pe oamenii care erau la uşa
casei i-au lovit cu orbire, de la cel mai mic până la cel mai mare,
aşa că degeaba se sileau să găsească uşa." Termenul Laser provine din acronimul expresiei Light
Amplification by the Stimulated Emission of Radiation (amplificarea luminii
prin emisia stimulată a radiaţiei). Cuvântul a fost admis imediat în lexic semn că a
avut, are,
şi va avea un efect de lungă durată asupra oamenilor. Descoperit în 1960 de
către T. Maiman, primul laser utiliza un cristal de rubin şi producea
o radiaţie de culoare roşie cu lungimea de undă de 649,3 nm. În
doar patru decenii laserul a devenit un instrument uzual în numeroase domenii
de activitate. O gamă largă, în plin avânt, de lasere de buzunar sau
de discotecă, bisturie sau săbii, paznici sau catapulte, instrumente
de catifea sau de asalt, chirurgicale sau de cadastru, a cultivat în om
satisfacţia de a acţiona de la distanţă, ba chiar din
umbră. Aşa s-a născut abilitatea de a ne amesteca în treburile
unora fără a fi prinşi cu mâinile în buzunarele altora. Acţiunea de la
distanţă este mai întâi influenţă subliminală, apoi
subtilă, devine rutină, apoi ajunge indispensabilă şi în cele
din urmă va căpăta statut de destin. Artileria
materializează la modul ireversibil acţiunea de distrugere de la
distanţă, prin intermediul proiectilului. Clopotele, tunurile
şi laserele sunt pompe energie cu cadenţe de tragere diferite, cu
încărcături diferite şi cu bătaie diferită. Cel mai mare tun, singur
la categoria sa, avea chiar nume propriu, de om nu de tun, se numea Max şi
a fost comandat de Hitler. Pentru a fi transportat era nevoie de mai multe
trenuri. Avea
calibrul 600 milimetri şi o cadenţă de tragere de o
lovitură la 6 ore. Nu a funcţionat niciodată fiindcă atunci
când a primit misiune de tragere asupra Parisului, Max era rătăcit pe
undeva prin Europa, şi cele câteva trenuri ce îl transportau nu au putut
fi aduse, în Franţa, în ordinea de montaj, în timp util. Urmează apoi tunurile de
coastă, care sunt fixe, nu se mută niciodată, au raze de
acţiune prestabilite pe mare. Bombardează nave de război sau
vapoare, sunt tot de calibru mare, 300 milimetri, cadenţa de tragere la 20
de minute lovitura. Tunurile sunt în
continuă diversificare la calibre din ce în ce mai mici. Corespunzător
micşorării calibrelor şi dimensiunile lor sunt din ce în ce mai
mici. De la un punct nu se mai numesc tunuri, fiind uşoare se pot purta pe
umeri sub numele de puşti, sau la cingătoare ca pistoale. Această gamă
excelează prin calibre de câţiva milimetri, cu cadenţe de câteva
focuri pe secundă. Încărcăturile
sunt de structuri adecvate şi se livrează în ambalaje
corespunzătoare; încărcătoare, şiraguri-benzi, rezervoare. Pentru că nu au avut
încredere în metoda extrapolării, fizicienii au avut nevoie de 1962 de
ani, numai de la Cristos încoace, pentru a înţelege că laserul este
tot un fel de tun ce pompează în loc de proiectile sau gloanţe cuante
de lumină monocromă [118,12]. Pentru a duce similitudinile până
la capăt, la lasere se pot folosi cristale de rubin şi atunci
traiectoria se vizualizează într-un spot subţire de culoare rubinie. Tot
aşa pentru delectarea trăgătorilor şi avertizarea
inamicilor gloanţele trasoare fac deliciul tragerilor pe timp de noapte. Trasoarele ca şi
radarele au dezavantajul că pot deconspira locul unde stă ascuns
ţintaşul. Aşa a sfârşit-o cecenul Dudaev descoperit cu
urechea lângă un telefon celular mobil. Când vom înţelege
că micile mofturi, devieri, convulsii, rateuri, ezitări, sunt gradele de libertate ce ne-au mai rămas,
vom şti ce se înţelege prin liberul arbitru. Omul va accepta telecomanda ca
formă ideală, omniprezentă şi omnipotentă de a se
manifesta sau de a se subordona unei prezenţă în regim de
asistenţă mutuală. Aşa vom începe din nou să
sculptăm statui de idoli tăcuţi ca a lui Buddha sau plecaţi
ca cei din Insula Paştelui, cu gândul la idoli insensibili şi inerţi ce sunt în sine
turbioane de idei cu eficienţă ideală. Atunci oamenii vor ajunge
din nou ce au fost şi încă ceva peste. Vor fi iarăşi zei. Surprinzător sau nu, dar oamenii de ştiinţă îşi figurează marele big-bang sub forma unui clopot. (Isaia 6,1) " În anul
morţii împăratului Ozia, am văzut pe Domnul stând pe un scaun de
domnie foarte înalt şi poalele mantiei Lui umpleau templul." Hlamidele au intrat de atunci în recuzita obligatorie a împăraţilor, arhiereilor, papilor, domnitorilor,
prinţilor, cavalerilor. Diminuată în lungime, hlamida s-a extins ca articol vestimentar uzual la greci şi
romani. Hlamida a oferit şi femeilor idei vestimentare, pentru Fără a înţelege măreţia
hlamidei regii şi împăraţii lumii contemporane o nesocotesc
şi se îmbracă în costume obişnuite. Etichetele de firmă
nu le conferă nimic în plus!.
|