|
|
(272) Jocul cu contextul Capcana ingerilor Alexandru Ciobanu ![]() (1171) Cui ii e frica de reptilieni Alexandru Ciobanu
(10) Divina impostura Alexandru Ciobanu
(11) Persia si dispersia Alexandru Ciobanu
(12) Planeta ipocritilor Alexandru Ciobanu
(9) Paradisul dispretului Alexandru Ciobanu
(13) Cruciada globalizarii Alexandru Ciobanu
|
(1) DIVINA IMPOSTURĂ După ce şi-a sfârşit lucrarea pe care o făcuse în
şase zile, Domnul Dumnezeu şi-a luat o zi de odihnă. Nu
ştim încă dacă respectiva zi de odihnă s-a terminat sau
este în plină desfăşurare. Nu ştim nici dacă
următoarea săptămână de lucru a mai început. Am observat
însă un fapt îmbucurător ce merită toată atenţia.
După exemplul său demn de urmat, unii exegeţi pământeni,
terminând la rândul lor cele ce aveau de făcut, au găsit cu cale
să descâlcească şi chestiunea legată de numele şi
prenumele, codul personal, fişa postului, relaţiile cu şefii,
subalternii şi oamenii, profesia şi domiciliul Domnului, din
intenţia mărturisită de a-l aduce în rândul lumii.Avem în vedere
lucrarea domnului Cristian Negureanu, cu
titlul Evanghelia după Darwin [129]. Căutând răspunsuri la
întrebările ce ne frământau, am observat unele omisiuni, inerente
prin vastitatea subiectului, precum şi unele inadvertenţe datorate
dificultăţilor ridicate de
accesul la sursele documentare. Ne luăm cutezanţa de a aduce o modestă contribuţie
clarificatoare, atât cât ne stă în puteri şi acolo unde ne este
permis. În toate timpurile popoarele
şi-au cunoscut şi respectat zeii. Nimic nu ne împiedică să
dăm creatorului lumilor şi oamenilor un nume. Devine chiar imperios
necesar să fie nominalizat atâta timp cât trebuie să-i
departajăm rolul şi meritele în raport cu alţi zei ce apar în
context. Geneza 1,1 indică la
start, ca forţă creatoare
pluralul Elohim - Dumnezei. YHWH, vocalizat în vederea pronunţiei, în una din variantele YAHWE, IEHOVA,
YAHOO, YAHO, YAHOU înseamnă Cel Veşnic
şi devine la un moment dat personajul central al evenimentelor. Momentul
la care ne referim este marcat în textele sacre şi corespunde celei de a doua
creaţii a omului, adică (Gen 2,4). Traducătorii ce au
evitat folosirea numelui YHWH preferând să utilizeze termeni ca Domnul
Dumnezeu, au ales procedura tocmai pentru a
împământeni ideea de Dumnezeu Unic, atât de necesară monoteismului.
Cine poate oferi argumente
lămuritoare asupra preferinţei nedisimulate pe care Domnul o
manifestă faţă de răsfăţatul popor al lui Israel?
Oare de restul populaţiilor Pământului ce Domni aveau grijă? Deoarece faptele
indică o preocupare atât de sectorizată a Domnului YHWH demersul de a
diferenţia numele lui Dumnezeu în raport cu YHWH poate fi de bun augur. Vom înţelege în
sfârşit că între Domnul biblic şi Dumnezeu este o
diferenţă ca de la soldat la mareşal. Primul argument asupra
diversităţii de Domni vine chiar din gura celui mai autorizat
personaj al Bibliei, Moise: (Deuteronomul 4,7)."Care
este în adevăr, neamul acela
aşa de mare încât să fi avut pe dumnezeii lui aşa de
aproape, cum avem noi pe Domnul Dumnezeul nostru, ori de câte ori îl
chemăm?" Însuşi Domnul aduce o
confirmare de netăgăduit despre existenţa indubitabilă a
altor Domni. (Exodul 20, 3-5)."Să
nu ai alţi dumnezei afară de mine"...Să nu te închini
înaintea lor şi să nu le slujeşti, căci Eu, Domnul,
Dumnezeul tău, sunt un Dumnezeu gelos, care pedepsesc nelegiuirea
părinţilor în copii până la a treia şi a patra
generaţie a celor ce Mă urăsc" Textele aduc dovezi
că au fost situaţii în care însuşi YHWH întrebat direct asupra
numelui său, preferă o individualizare metaforică, uzând de
conexiuni cu personaje pământeşti de notorietate, parcă pentru a
compensa deficitul său de identitate faţă de fii lui Israel: (Exodul 3,13) "Şi
Moise a zis lui Dumnezeu:<Iată, când mă voi duce la fiii lui
Israel şi le voi spune: <Dumnezeul părinţilor voştri m-a
trimis la voi> şi ei mă vor întreba: <Care este numele Lui>,
ce le voi spune?> Şi Dumnezeu a zis lui Moise:<EU SUNT CEL CE
SUNT> Şi a adăugat: <EU SUNT m-a trimis la voi.> Şi
Dumnezeu a mai zis lui Moise:<Aşa să vorbeşti fiilor lui
Israel: Domnul Dumnezeul lui Avraam, Dumnezeul lui Isaac şi Dumnezeul lui
Iacov m-a trimis la voi. Acesta este Numele Meu pentru veşnicie, acesta este
Numele Meu din generaţie în generaţie.>" Faptul că pe durata
robiei în Babilon, a întoarcerii în Iuda, apoi a robiei în Egipt şi a
intrării în Canaan, YHWH se preocupă numai de problemele poporului
evreu, dovedeşte că atribuţiile sale erau strict dedicate. Principalele
sale preocupări par a fi teama de a
nu-şi pierde influenţa asupra evreilor,
"încăpăţânaţi" (Exodul32,9), "porniţi
la rău" (Exodul 32,22) şi "răzvrătiţi"
(Ezechil 2,7) şi frica maladivă de a nu fi văzut de aceştia
(Exodul 19,21). Nu s-au inregistrat semne
că YHWH ar fi dorit să-şi extinda aria de interese în afara
habitatului evreilor şi a zonelor lor de contact. În cazul că
şi-ar fi dorit încă de pe atunci mondializarea, puteţi imagina
dvs. un singur procedeu prin care
oamenii l-ar fi împiedicat? Poate doar ceilalţi dumnezei regionali. Chiar şi numai în
limitele spaţiului biblic sunt prezentaţi mai mulţi dumnezei, în
afară de cel privilegiat YHWH, permanent antrenaţi într-o concurenţă pe
viaţă şi pe moarte, având întotdeauna ca actori sau mobil
populaţiile de pământeni: MOLOH - zeu canaanian căruia i se
aduceau jertfe umane,în special copii, practică la care recurgeau şi
unii israeliţi. (Leviticul 20,3-5) "Şi
Eu Îmi voi întoarce faţa împotriva omului aceluia şi-l voi nimici din
mijlocul poporului său, pentru că a dat lui MOLOH pe unul din copii
săi, a profanat locaşul Meu cel sfânt, şi a necinstit Numele Meu
cel sfânt." (Leviticul 18,21) "
Să nu dai pe nici unul din copii tăi ca jertfă lui Moloh şi
sa nu profanezi Numele Dumnezeului tău. Eu sunt Domnul" (2 Împăraţi
23,10) "Împăratul a pângărit Tofetul, care este în valea
fiilor lui Hinom, ca nimeni să nu-şi mai treacă fiul sau fiica
prin foc în cinstea lui Moloh." DAGON - zeul
fertilităţii, în credinţa fenicienilor, canaaniţilor,
filistenilor, amoriţilor. A dat oamenilor cerealele. (Judecători 16,23)"Şi
domnitorii filistenilor s-au strâns ca să aducă o mare jertfă
dumnezeului lor Dagon şi ca să se înveselească.Ei ziceau:
Dumnezeul nostru a dat în mâinile noastre pe Samson, vrăjmaşul
nostru." (1 Samuel 5,1-6) "Şi
filinumerotate de la unu
la treistenii
au luat chivotul lui Dumnezeu şi l-au dus în casa lui DAGON (Zeul
Peşte) şi l-au aşezat lângă DAGON. A doua zi când cei din
Asdod se sculară dis-de-dimineaţă, iată DAGON căzuse
cu faţa la pământ înaintea chivotului Domnului. Au luat pe DAGON
şi l-au pus înapoi la locul lui. Şi a doua zi sculându-se
dis-de-dimineaţă iată că DAGON căzuse cu
faţa la pământ înaintea chivotului Domnului; capul lui DAGON şi
cele două mâini ale lui erau tăiate pe prag şi nu-i
rămăsese decât trunchiul... Mâna Domnului a apăsat asupra celor
din Asdod şi i-a devastat; i-a lovit cu bube la şezut, atât în Asdod
cât şi în teritoriul care aparţinea de el." BAAL - fiul lui Dagon, zeu
semit cu largă răspândire slăvit de canaaniţi, sirieni,
libanezi, mesopotamieni, egipteni, considerat zeu al naturii. A dat numele
oraşului Baalbek. (1 Împăraţi 18,20) "Şi
Ahab a trimis soli la toţi fiii lui Israel şi a strâns pe prooroci la
Muntele Carmel. Atunci Ilie s-a apropiat de tot poporul şi a zis:
Până când veţi şchiopăta de amândouă picioarele? Dacă
Domnul este Dumnezeu, mergeţi după El; iar dacă este Baal,
mergeţi după Baal. Poporul nu i-a răspuns un cuvânt. Şi
Ilie a zis poporului: Eu, numai eu am rămas prooroc al Domnului, pe
când prooroci ai lui Baal sunt patru sute cincizeci." ASTARTE - zeiţă
semitică a amorului şi fertilităţii slăvită în
spaţiul fenician, siriano-palestinian dar şi în Babilon, Etiopia,
Egipt. Des pomenită în Biblie ( 1
Împăraţi 11,5), ( 2 Împăraţi 23,13), (Judecători 2,13;6,25), (1 Samuel 12,10), ( 1
Împăraţi 14,23) etc. ( 1
Împăraţi 15,13) "Şi chiar pe mama lui, Maaca n-a mai
lăsat-o să fie împărăteasă, pentru că făcuse
un idol Aşerei. Aşa i-a
sfărâmat idolul şi l-a ars în pârâul Chedron." ŞADDAI -
În traducerea Bibliei [1] ediţia
din 1921 a părintelui D. Cornilescu, apelativul ŞADDAI pe care îl
traduce prin Cel Atotputernic spre a se putea diferenţia de numele YHWH
tradus prin Domnul Dumnezeu. Numai în cartea lui Iov apare de 31 de ori. (Iov 5,17) "Iată
ferice de omul pe care-l corectează Dumnezeu! De aceea nu nesocoti
mustrarea Celui Atotputernic." ADDONAI - zeitate
fenician-siriană, cu largă răspândire, prezentă şi la
greci (Adonis), şi etrusci (Atunis), iubitul Afroditei. (Isaia 10,1-13). SABAOT- apare nominalizat de 52 de ori în Cartea lui
Zaharia în traducerea Gala Galaction [2]. În traducerea Cornilescu [1] se
foloseşte apelativul Domnul Oştirilor. REMFAN - (Fapte 7,43) "Da, aţi purtat cortul lui
Moloh şi steaua zeului Remfan, chipurile acelea pe care le-aţi
făcut ca să vă închinaţi lor. De aceea vă voi
strămuta dincolo de Babilon." BELIAL sau Beliar, cel pierdut
- netrebnicul, semnificând diavolul.
Prinţul întunericului apare în textele de la Qumran dar şi în Biblie
(2 Samuel 16,7), (Psalmul 18,4). (2 Corinteni 6,15) " Ce
înţelegere poate să fie între Hristos şi Belial? Sau ce parte
are cel credincios şi cel necredincios?" SATAN - Întruchiparea
răului, întunericului, a necredinţei şi a netrebniciei diavolul
are întotdeauna o poziţie aparte. Zeu detronat, Frate dintr-un început cu
Dumnezeu devenit apoi stăpânul Iadului. Ocupă o poziţie aparte,
are puteri divine, se subordonează lui Dumnezeu conjunctural şi
fără convingere, rămânând un potenţial adversar. [50] (Iov 1,6) "Fii lui
Dumnezeu au venit într-o zi să se prezinte înaintea Domnului. Şi a
venit şi Satan printre ei. Şi Dumnezeu a zis Satanei: De unde vii?
Şi Satan a răspuns Domnului şi a zis: De la cutreierarea
pământului şi de la plimbarea pe care am făcut-o pe el." Mai mult, Biblia ne transmite
chiar o frântură de dialog, o înfruntare deloc protocolară, între
două somităţi cu aură divină YHWH şi ADDONAI: (Isaia 3,14) "Domnul va
intra la judecată cu bătrânii poporului Său şi cu mai-marii
lui:<Voi sunteţi cei care aţi mâncat via! Prada luată de la
sărac este în casele voastre! Cu ce drept zdrobiţi pe poporul Meu
şi apăsaţi pe săraci ?> zice Stăpânul, Domnul
Oştirilor. Domnul zice: <Pentru că fiicele Sionului sînt mândre
şi umblă cu gâtul întins şi cu priviri pofticioase, pentru
că păşesc mărunţel şi zornăie cu picioarele
lor, de aceea Domnul (ADONAI) va pleşuvi creştetul capului fiicelor
Sionului, Domnul le va da pe faţă goliciunea.> În ziua aceea
Domnul va scoate ornamentele de la
glezne şi sorişorii şi lunişoarele, cerceii,
brăţările şi vălurile..." În acest context YHWH pare mai
degrabă un zeu al Sionului ce are o sumedenie de probleme cu poporul pe
care îl păstoreşte. Psalmi (135,21) "Binecuvântat
să fie domnul din Sion, El, care locuieşte în Ierusalim!" După ce a dat porunca
a treia: "Să nu iei numele Domnului în râs" a obţinut un
efect aparent neaşteptat, acela că numele său a fost exclus din
vocabularul curent al supuşilor săi, referirile făcându-se prin
diverse formule ("Eu sunt cel ce
sunt", "Eu sunt",
"Dumnezeul lui Avraam, Isaac, Iacov" etc.). Dar tot răul este
spre bine căci supremaţia sa generală, deziderat recent, este constituită astfel şi
documentar. Stabilizându-se practica
traducerii tuturor numelor zeilor prin expresii diferenţiate: Cel Prea
Înalt (ELJON - Geneza 14,19), Stăpânul Domnul Oştirilor (ADDONAI -
Isaia 3,14), Domnul Cel Atotputernic (ŞADAI - Iov 5,17) etc., alături
de uzualul Domnul Dumnezeu, s-a indus încet, încet impresia că sunt toate
referiri la acelaşi unic personaj. Cititorului
Bibliei i se creează impresia că este în discuţie un singur zeu
orice diferenţiere fiind din ce în ce mai dificilă. Atribuindu-i acum
un singur nume - YHWH - acesta îşi cumulează deci prerogativele tuturor celorlalţi
zei! În
conjuncţie cu porunca a treia, un precept dăinuia încă în: (Cartea lui Isus Sirah 23,8): "A
jura nu-ţi învăţa gura şi a numi pe Cel Sfânt nu te
obişnui. Că precum sluga, care adeseori se cercetează, multe
bătăi ia, aşa şi cel care jură şi pururea
numeşte pe Cel Sfânt, de păcat nu se va curăţi. Bărbatul
care jură mult se va umple de fărădelege şi nu se va
depărta de casa lui biciul. De va greşi, păcatul lui asupra lui va
fi,şi de nu va fi cu luare aminte îndoit greşeşte." Să fi avut aceste recomandări de a
evita pronunţarea numelui lui Dumnezeu un ecou atât de larg, încât toţi să-l fi urmat
fără şovăire? Sau poate este doar o recomandare scăpată, din
numeroasele eliminate, de-a lungul timpului din textele sfinte? În orice caz
acum se dovedeşte anacronică şi dăunătoare noilor
deziderate de instalare a lui YHWH pe piedestalul demiurgului suprem. În
consecinţă Cartea lui Isus Sirah a fost eliminată din
ultimele ediţii ale Bibliei.
Observaţi cum sunt editate şi difuzate separat Vechiul Testament de
Noul Testament. Mai mult, se produc versiuni parţiale ale Vechiului
Testament (doar cinci cărţi), pentru ca tinerii cititori să
primească informaţii fragmentate şi să-şi asambleze
cât mai greu înţelegerea. Fenomenul a continuat până în zilele
noastre. Diversitatea de secte, curente
sau mişcări religioase, a devenit mult prea mare pentru a mai putea fi
considerată un fenomen natural. Divergentele de opinii, dezbaterile
ştiinţifice, luptele pentru supremaţie, goana după privilegii sau
pulsiunile de orgolii au rămas elemente desuete. Imaginati-vă că doctrina adusă
de însusi Fiul Domnului se dovedeste a avea practic, o singură calitate... Aceea
de o fi ... perfectibilă. Ca să nu mai vorbim de numeroasele blasfemii care i
se administrează bine concertat. De fapt se vizează însăsi integritatea
cultului. Principiul divide et impera nu are o destinatie exclusiv politică!
După ce creştinismul a crescut si s-a dezvoltat ca un adevărat imperiu se tinde
acum la dezintegrarea lui. Care este
atitudinea Domnului? Mai contează numele său de catalog? Dacă Dumnezeu este unul şi a tot puternic,
atunci cui îi pasă pe ce state sunt încadraţi preoţii si unde ajunge zeciuiala?
Dacă sunt însă mai mulţi şi se înfruntă,
atunci contează şi ultimul enorias. În lupta pentru heghemonie e important cine
e învins şi cine învingător, dar tot pentru Domni.Totuşi care este astăzi
atitudinea Domnului? Nici una. Iată însă un episod din alte vremuri: (Numeri 16,41):"Şi a doua zi toată adunarea
fiilor lui Israel a murmurat împotriva lui Moise şi împotriva lui
Aaron, zicând: <Voi aţi omorât pe poporul Domnului>. Pe când adunarea se
strângea împotriva lui Moise şi împotriva lui Aaron, şi pe când îşi îndreptau
privirile spre cortul întâlnirii, iată norul l-a acoperit şi slava Domnului s-a
arătat." Bilanţul? "Paisprezece
mii şaptesute de inşi au murit de pedeapsa aceasta, afară de cei ce muriseră
din cauza lui Core." Şi asta pentru un murmur dezaprobator! Acum ce atitudine ia Domnul? Nici
una. Poate că Domnul şi-a încheiat de mult mandatul, are de bună seamă alte
atribuţii, în alte locuri...Sau, chiar a murit,
cum crede Nietzsche! Multe idei apar în Biblie
de mai multe ori şi sub diferite nivele de metaforizare. Acest procedeu a
asigurat însăşi succesul acţiunii, noi cititorii de peste
milenii, credem că reuşim să mai înţelegem mesajul. Repetarea
Numelui YHWH de 7000 de ori nu poate fi considerată ca un efect întâmplător.
Să nu uităm, pe vremea compilărilor se dorea chiar generalizarea
conceptului, în ciuda aplicabilităţii sale atât de pregnant
specifice, se căuta o exprimare globalistă, punându-se bazele
expansionismului religios. Pe de altă parte
şi obiectivitatea analiştilor lasă de dorit ca urmare a
partizanatului bine cunoscut. De pildă, părintele Cornilescu atrage
atenţia că alături de numele YHWH, în cartea lui Iov, mai apare
de 31 de ori numele ŞADDAI, pe care îl traduce diferenţiind, prin Cel
Atotputernic, fără a stabili vreo ierarhie între cele două
personaje (Iov5,17). Documentul în expresia sa
cea mai generală are valenţe maxime în vederea lansării
conceptului de globalizare, chiar dacă această campanie urma să
se evidenţieze ceva mai târziu. Evitând comentariul, partizanii lui YHWH preferă să ignore aceste aspecte
iar demersul
Martorilor lui Iehova este neclar şi superfluu, convergenţa
politeismului la monoteism era oricum
programată, scopul scuzând şi de această dată
mijloacele. Dumnezeu creatorul, nu
poate fi introdus sau scos din context niciodată şi de nimeni. Aria
cunoaşterii poate fi lărgită oricât de mult fără al
pune în pericol, în vreun fel, pe Dumnezeu. Dar dacă, realmente, Dumnezeu
în măreţia sa, se simte periclitat de evoluţia noastră
spirituală, atunci devine clar că mai sunt nişte considerente pe
care le scăpăm din vedere. Butada că Până la Dumnezeu te
mănâncă sfinţii, nu s-a dovedit încă
niciodată falsă. Se cere înţeles faptul că Dumnezeu e
Dumnezeu iar personajele de contact sunt ceva şefi locali, cu atribuţii şi prerogative
limitate, bine stabilite ŞI UNEORI ÎNCĂLCATE. Necesităţile
spirituale ale omului nu pot fi satisfăcute de religie, atâta timp cât
aceasta excomunică înţelegerea pragmatică pe care o
construieşte ştiinţa. Menţinerea omului în obscurantism nu
ţine loc de viaţă spirituală. Cazul Giordano Bruno ars pe
rug la 1600, pentru că era adeptul teoriei heliocentrice, cazul Galileo
Galilei care la 1633 scapă retractând aceeaşi teorie, adică
un adevăr ce urma să
devină notoriu, atestă suficient de precis cât de bine a
satisfăcut religia necesităţile spirituale ale omului. Motivaţia
acestei atitudini este altă problemă, dar inventarierea intereselor
de castă pe care le-a acumulat clerul din cele mai vechi timpuri şi
până astăzi ne ajută să avem o orientare fără
dubii. Savanţii nu s-au
organizat în caste, iar o teorie ştiinţifică nu a fost
menţinută la putere sub ameninţarea electrocutării. Cum ar
fi arătat omenirea dacă religia şi-ar fi putut impune până
astăzi metehnele? Pe cine ar
avantaja o populaţie ignorantă şi primitivă? E prea
devreme să-l nominalizăm printr-un răspuns trisilabic, spunem
doar că pe acela îl slujeşte religia. Religia un instrument de
toată încrederea dar şi de tot penibilul. De toată încrederea
faţă de marii şefi referindu-mă la crucialele misiuni de
exterminare a necredincioşilor (noaptea Sf. Bartolomeu, 60000 de
protestanţi măcelăriţi), cruciadele, sau mai măruntele
dar interminabilele războaie religioase. De tot penibilul amintind campaniile de colectare de avuţii prin
vânzarea de "indulgenţe pentru iertarea păcatelor"! Cruciadele
au fost, iată, o recunoaştere
cât se poate de practică a existenţei şi a altor dumnezei. Imaginaţi-vă
oameni buni că YHWH cel ce a finalizat Geneza în şapte zile, care a
făcut stelele, Pământul
şi mările, care ne-a adus Luna, care a zămislit
fiinţele şi Omul, deodată îşi declină competenţa
şi spune "Eu mă ocup doar de fii lui Israel, dacă
întâmplător mai vedeţi aici şi pe alţii, pe ei...",
semnând apoi cu degetul, YHWH!. Nu stă în picioare. Cât ar trebui să
fim de ignoranţi pentru a nu sesiza discrepanţele. Dar ce
fericiţi am fi, dac-am fi! Ştiţi doar: (Matei 5,3)"Fericiţi cei săraci cu
Duhul, căci a lor este împărăţia cerurilor". Desigur amploarea şi
măreţia creaţiei nu pot stârni decât admiraţie şi
smerenie. Dar aceiaşi atenţie şi îngrijorare ar trebui să
se acorde şi manifestărilor de răutate, cruzime, suspiciune,
ipocrizie, gelozie, invidie, lăcomie, rapacitate, sadism cu care omul se
dovedeşte a fi fost înzestrat din belşug. Ce a dorit creatorul omului
să obţină sădindu-i aceste însuşiri? Ele sunt cel mai
adesea calificate prin trimiteri la apucăturile de bestialitate ale
patrupedelor. Cel mai greu de explicat mi se pare faptul că aceste
atribute sunt prezente pe scară superioară şi la nivel de
familii, triburi, popoare, guverne, organizaţii sau alianţe statale. Unii
îl exonerează pe Dumnezeu de aceste eşecuri, atribuind defectele
altcuiva. Adică
de părţile rele ar fi responsabil Satan, ceea ce îi conferă
implicit acestuia şi rang demiurgic, ce-i drept pe partea negativă! Şi
acum ar trebui invocată Biblia care conţine cărţi întregi
încă neeliminate, (Numeri,Iosua etc.) despre războaiele de
exterminare duse de un popor împotriva altor popoare sub directa comandă a
lui YHWH, cel ce se doreşte încoronat drept creatorul Omului şi al
Pământului. Cei interesaţi nu se văd deloc stânjeniţi
să-l recomande pe Domnul YHWH ca infinit de bun, drept, iubitor etc. Printr-o meritată
dar ciudată reciprocitate: (1Cor 9,14) "Tot aşa Domnul a rânduit ca cei
care vestesc Evanghelia să trăiască din Evanghelie" . Şi slavă Domnului
trăiesc bine, de mii de ani... Dacă are aceste
trăsături înseamnă că avem de-a face cu un personaj în
plină evoluţie, ce mai are la rândul lui multe de şlefuit,
oricum o fiinţă ajunsă pe un nivel superior, dar nu e vorba de Dumnezeu. Dacă îşi
arogă acest rol, este un impostor. La scară divină. Şi conquistadorii spanioli se erijau
frecvent în dumnezei în faţa incaşilor care nu mai văzuseră nici cai, nici
arme de foc. Şi asta cu numai 500 de ani în urmă! |