(272) Jocul cu contextul
(437) Capcana ingerilor
Alexandru Ciobanu

(1171) Cui ii e frica de reptilieni
Alexandru Ciobanu
(10) Divina impostura
Alexandru Ciobanu
(11) Persia si dispersia
Alexandru Ciobanu
(12) Planeta ipocritilor
Alexandru Ciobanu
(9) Paradisul dispretului
Alexandru Ciobanu
(13) Cruciada globalizarii
Alexandru Ciobanu
|
Între
poligamie şi feminism
eseu
[ ] Purtând
mască, voal, maramă, feregea
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - de
Alexandru
Ciobanu
2005-12-14
Notă:
Trimiterile bibliografice pot fi găsite la adresa:
http://www.miracol.ro/bibliografie.txt
Prima referire la ţinuta vestimentară a omului o găsim
în
(Geneza
3,21) "Domnul Dumnezeu a făcut lui Adam şi soţiei lui
haine de piele şi i-a îmbrăcat cu ele." cu o precizare
în plus în Coran:
(Sura
21,80) "Şi Noi l-am învăţat să vă facă haine, ca să
vă scutească de răutatea voastră.Oare sunteţi voi mulţumiţi?"
Evident,
nu! Chiar îmbrăcaţi oamenii şi în special femeile găsesc
mijloace din ce în ce mai subtile de a-şi expune nurii spre a
atrage atenţia bărbaţilor. Restricţia lucrează doar când e
vorba de indivizi din seminţii diferite, sau din popoare arondate
unor zei diferiţi. Asia mică prezenta această caracteristică.
Iar obstacolele naturale munţii, deşerturile, cursurile de apă nu
mai erau insurmontabile. S-a trecut la pasul următor:
(Amos
8,10) "Vă voi preface sărbătorile în jale şi toate
cântările în bocete; voi acoperi toate coapsele cu saci şi voi
face toate capetele pleşuve;"
Mai
explicit:
(Isaia
3,14) " Domnul zice: Pentru că fiicele Sionului sînt
mândre şi umblă cu gâtul întins şi cu priviri pofticioase,
pentru că păşesc mărunţel şi zornăie cu picioarele lor, de
aceea Domnul (ADONAI) va pleşuvi creştetul capului fiicelor
Sionului, Domnul le va da pe faţă goliciunea. În ziua aceea
Domnul va scoate ornamentele de la glezne şi sorişorii şi
lunişoarele, cerceii, brăţările şi vălurile; diademele,
lănţişoarele de la picioare şi brâiele, cutiile cu miresme şi
amuletele, inelele din degete şi verigile de la nas; hainele de
sărbătoare şi cămăşile cele largi, mantiile şi
pungile;oglinzile şi cămăşile subţiri, (îmbrăcămintea
subţire, transparentă n.t.) turbanele şi vălurile uşoare. Şi
atunci în loc de parfum va fi miros de putrefacţie; în loc de
brâu, o funie; în loc de păr împletit, o chelie; în loc de
mantie largă, un sac strâmt; un semn de înfierare, în loc de
frumuseţe."
Cu
menţiunea că femeile incriminate erau sub jurisdicţia zeului
YHWH, iar bărbaţii ispitiţi erau ai lui ADONAI (ADONIS).
Materialul genetic supus recoltării erau bărbaţii tineri [30]
femeile având funcţia practică de născătoare. Bărbaţii erau
deci sacrificaţi în bătălii hollywoodiene regizate,
stabilindu-se de fiecare dată câţi pier şi din care tabără.
Deci uneori numărul de bărbaţi putea intra în deficit, ceea ce
dădea probleme atât zeului dar mai ales sexului slab. Pentru a
evita astfel de situaţii absolut necomfortabile, femeile erau
dispuse la compromisuri: (Isaia 3,25) "Bărbaţii tăi
vor cădea ucişi de sabie şi vitejii tăi în luptă. Porţile
fiicei Sionului vor geme şi se vor plânge; şi ea va sta despuiată
pe pământ. Şapte femei vor apuca în ziua aceea un singur bărbat,
zicând: "Vom mânca pâinea noastră şi ne vom îmbrăca în
hainele noastre; numai fă-ne să-ţi purtăm numele şi ia
dispreţul de peste noi."
Conform
acestei tradiţii femeile îşi schimbă numele după al bărbatului
la căsătorie. În zilele noastre a rămas o practică uzuală dar
nu mai este şi obligatorie. Notorietatea femeilor, cu greu
câştigată, nu poate fi irosită prin schimbarea numelui la
căsătorie, aşadar n-au decât să-şi schimbe numele bărbaţii
dacă s-au unit cu celebrităţi sau bogătaşe. Sau rămâne
fiecare cu numele pe care îl are.
(Numeri
1,2-3) "Faceţi numărătoarea întregii adunări a fiilor
lui Israel, după familiile lor,după casele părinţilor lor,
numărând pe cap numele tuturor bărbaţilor, de la vârsta de
douăzeci de ani în sus, pe toţi cei care sunt în stare să
poarte arme în Israel;" Prezenţa la oaste era, ca şi
astăzi formală, rezultatele bătăliilor fiind dinainte stabilite:
(Levitic 26,7) "Veţi urmări pe vrăjmaşii voştri şi
ei vor cădea ucişi de sabie înaintea voastră. Cinci dintre voi
vor urmări o sută şi o sută dintre voi vor urmări zece mii în
luptă; şi vrăjmaşii voştri vor cădea de sabie înaintea
voastră."
(Sura
2,250) De câte ori a învins o oştire mică alta mai mare cu
voia lui Dumnezeu, căci Dumnezeu este cu cei statornici."
Existând
alte priorităţi funcţiona o regulă care proteja dorinţele
irezistibile ale sexului frumos: Scutirea bărbaţilor de armată
pentru a face copii.
(Deut
24,5) "Dacă un bărbat şi-a luat de curând o soţie, să
nu se ducă la armată şi să nu se pună nici o sarcină peste el;
să fie scutit, din pricina familiei, timp de un an, şi să facă
astfel bucurie soţiei pe care şi-a luat-o." Tradiţia
dăinuie şi astăzi, schimbată pe ici pe colo ca atâtea altele.
Bărbaţii pot fi scutiţi de armată dar pentru întreţinerea
familiei, în nici un caz pentru proaspeţii însurăţei. Am evitat
expresia sexul slab, pentru că femeile puse în situaţii limită
puteau periclita integritatea bărbaţilor, situaţie reglementată
prin măsuri neaşteptat de drastice, ceea ce atestă importanţa
materialului genetic bărbătesc dar şi agresivitatea potenţială
a suratelor noastre:
(Deut
25,12) "Când doi oameni se vor certa unul cu altul şi
soţia unuia se va apropia să scoată pe soţul său din mâna
celui ce-l loveşte, dacă întinde mâna şi apucă pe acesta din
urmă de părţile lui ascunse, să-i tai mâna; ochiul tău să fie
fără cruţare." Tradiţia de acoperire a capului la femei,
derivă din următorul raţionament:
[1,(1
Corinteni 11,3)] " Dar vreau să ştiţi că Hristos este Capul
oricărui bărbat, că bărbatul este capul femeii şi că Dumnezeu
este capul lui Hristos. Orice bărbat care se roagă sau proroceşte
cu capul acoperit, necinsteşte Capul său. Dar orice femeie care se
roagă sau proroceşte cu capul descoperit, îşi necinsteşte
capul, pentru că este ca una care ar fi rasă. Dacă o femeie nu-şi
acoperă capul, să se şi tundă. Iar dacă este ruşine pentru o
femeie să fie tunsă ori rasă, să se acopere. Bărbatul nu
trebuie să-şi acopere capul, fiind imaginea şi slava lui
Dumnezeu; dar femeia este slava bărbatului. Căci nu bărbatul este
din femeie, ci femeia din bărbat; şi nu bărbatul a fost creat
pentru femeie, ci femeia pentru bărbat.De aceea din cauza
îngerilor, femeia trebuie să aibă pe cap un semn al autorităţii
asupra ei".
Sau
şi mai clar în
[2,(1
Corinteni 11,6): “Căci dacă o femeie nu-şi pune văl pe cap,
atunci să se şi tundă. Iar dacă este lucru de ruşine pentru
femeie ca să se tundă ori să se radă, să-şi pună văl."
Textul
este semnat nu de vreun antifeminist habotnic ci de "Pavel,
chemat apostol al lui Isus Hristos, prin voia lui Dumnezeu"
(1Corinteni 1,1).
Nu
facem decât o singură subliniere: Diferenţiem termenul a pleşuvi,
pe care îl utilizează Domnul, când aplică un tratament în masă,
cu radiaţii gen Röengenoterapie, de termenii tunsă ori rasă ceea
ce indică o procedură individuală. Restricţiile reiterate în
Coran, par simple derivate dintr-un sentiment de decenţă fără a
sugera proceduri extreme ce ar fi putut prejudicia în vreun fel
autonomia şi personalitatea femeilor:
(Sura
XXIV,31) “Şi spune către cele credincioase ca să-şi plece
privirile lor şi să-şi păzească ruşinea lor şi să nu-şi
descopere frumuseţea lor, afară de ceea ce e pe dinafară, şi
să-şi puie văluri asupra sânilor, şi să nu-şi descopere
frumuseţea, afară de înaintea bărbaţilor lor sau a părinţilor,
sau a părinţilor bărbaţilor lor, sau a fiicelor lor sau a fiilor
bărbaţilor lor, sau a fraţilor lor, sau a fiilor surorilor lor,
sau a muierilor lor, sau a celor care îi stăpâneşte dreapta lor,
sau a servitorilor lor, care n-au mădulare de bărbat, sau a
copiilor, care nu se uită la goliciunea muierilor. Şi ele să nu
bată cu picioarele, ca să ştie ce ascund ele din frumuseţea
lor." Actul sexual nu este privit ca o joacă, iar
intimitatea sa este recomandată prin lege, fiindcă procreerea este
un deziderat încurajat şi chiar dorit de zeu, dovadă însăşi
practica poligamiei: (Sura XXIV,57) "O, voi, cei ce
credeţi, să ceară voie de trei ori ca să intre aceia pe care îi
stăpâneşte dreapta voastră şi aceia care n-au ajuns vârstnicia;
înaintea rugăciunii de dimineaţă şi când lepădaţi hainele
voastre la miazăzi şi după rugăciunea de seară-cele trei
goliciuni ale voastre. Nu vine asupra voastră nici asupra lor păcat
de pe acestea când unul din voi îl înconjoară pe altul."
(Sura
XXIV,59) "Şi văduvele dintre muieri care n-au nădejde la
căsătorie, nu au păcat dacă leapădă hainele lor fără ca să
dezvelească frumuseţea lor. Însă este mai bine pentru ele dacă
se reţin."
Cam
aceastea sunt liniile directoare dispuse prin cadrul documentar
oferit de Biblie şi de Coran, cărţile de căpătâi ale
creştinismului şi a marii sale ramuri, islamismul. Terorizaţi
de teama păcatului, pe care nu mai ştiau cum să-l evite fără
a-şi frusta libidoul şi fără a-i supăra pe zei, responsabilii
obştei, adică preoţii, în special cei cu înclinaţii dogmatice
au păstrat ideea limitării exchibiţionismului, mai ales în
manifestarea lui feminină. Femeia a fost considerată ca principala
ispită, cauzatoare de moarte pentru bărbaţii sacrificaţi apoi în
războaie, sau pedepsiţi în masă, atunci când zeii solicitau
materie primă. La scară restrânsă pentru păstrarea
purităţii rasiale în harem sau familie, sclavii şi servitorii
erau castraţi sau se autoscopeau. Pe eunuci respectiv fameni noi
i-am perceput însă ca victime ale geloziilor sultăneşti. Femeia
îţi dă viaţă (la propriu), femeia te omoară (la figurat), au
cântat de-a lungul mileniilor studenţii cu intuiţie, dar
obiectivitatea fenomenului nu a fost evidenţiată. Lectura
atentă a Bibliei confirmă ideea lui Victor Toni Moldovan că
popoarele manipulate de zei purtau războaie prin care se exterminau
într-o succesiune planificată. Motivele sugerate de zei, erau
legate de teritorii, de natura relaţiilor dintre bărbaţii şi
femeile lor, dar mai ales ale seminţiilor sau popoarelor
învecinate, care uneori intrau în jurisdicţia altor zei. Condiţia
femeii, de născătoare cu material genetic selecţionat sau dorit
de zei, a primit apoi conotaţia de educatoare a copiilor rezultaţi.
Faptul că femeile puteau fi atribuite în număr variabil unui
bărbat a fost de asemenea de natură să creeze un sentiment de
frustrare. Însăşi faptul că femeia era considerată o ispită,
trădează o abordare bărbătească a problemei, de vreme ce ea nu
poate nici alege, nici respinge. În momentele de sinceritate
femeile pot accepta că-i privesc, chiar şi prin voal, pe bărbaţi
tot ca pe o ispită, dar condiţionarea lucrează adânc.
Feminiştilor cărora li se pare că femeile sunt înjosite în
islamism le recomandăm o lectură relaxată a Surei IV - Sura
Muierilor. Apoi le solicităm să caute un echivalent care să
depăşească drepturile femeii islamice în documentaţia
religioasă sau civică a ţărilor creştine sau supercivilizate.
Nu susţinem o pledoarie pro sau contra feminismului, avem
specialişti care au studiat fenomenul la ele acasă [154], dar
raportul între bărbat şi femeie este reglementat de Biblie, nu de
Coran: (1 Corinteni 11,8) "Căci nu bărbatul este din femeie,
ci femeia din bărbat; şi nu bărbatul a fost creat pentru femeie
ci femeia pentru bărbat." În ebraică iş- bărbat, işa- din
bărbat. În lipsa termenului femeie, s-ar fi putut spune dinbărbat.
În
ce priveşte restricţiile de acoperire a feţei, de a nu consuma
carne de porc şi nici alcool, de a nu practica homosexualitatea, de
a nu practica speculaţiile prin camătă, magia, drogurile şi
altele, privesc mai întâi lumea iudeo-creştină, prin Biblie,
apoi islamismul prin Coran. Forţele centrifuge ale acestei
religii s-au dovedit neînsemnate în faţa pulsiunilor propriilor
credincioşi, devenind un admirabil produs destinat evanghelizării
şi nu uzului intern. În limbaj laic, o marfă atât de bună încât
e păcat să o laşi la consum producătorului şi să nu o dai la
export altora, pe valută forte. Cam cum se întâmpla pe vremea de
tristă amintire cu minunata bere germană Pilsen sau cu alunele
chinezeşti prăjite manual. Religia a fost evanghelizată cu
generozitate pe toate meridianele şi nu a mai rămas nimic pentru
proprietari. Pe calea complexă şi insidioasă a consecinţei
aceştia s-au văzut obligaţi la sacrificiu şi au devenit cei mai
aprigi cămătari, mizerabila îndeletnicire pe care nimeni nu voia
să o practice din considerente religioase.
La
origine a fost o obligaţie, impusă evident de autorităţile
timpului, adică de preoţi deci de religie. Religia a fost
inspirată de factori competenţi şi la propriu şi la figurat. Cel
puţin o vreme. Şi am văzut la ce s-au rezumat prevederile divine.
Prima recomandare o face însuşi zeul YHWH care în relaţia
directă cu Moise îi cerea acestuia să-şi acopere faţa cu un
voal (Exodul 34,33). Interdicţia-păcat de a vedea faţa zeului este
un foarte puternic motiv de a-ţi acoperi faţa. După cum
curiozitatea de a privi soarele te poate costa vederea. În plus mai
găsim formulată o restricţie ce interzice femeilor să vorbească
în biserică, o dovadă a inechităţii statornicite între sexe.
Amintesc doar că termenul biserică avea sensul de adunare. (1
Corinteni14,34) "Femeile să tacă în biserică, căci lor nu
le este îngăduit să ia cuvântul; ci să fie supuse, cum zice şi
legea."
Judecând
după rigoarea cu care se făceau actele de vânzare cumpărare a
nevestelor, e uşor de presupus că ascunderea totală sub veşminte
şi obiceiuri tradiţionale avantajau situaţiile în care tinerele
domniţe erau mai puţin înzestrate de Cel de Sus, sau aveau chiar
defecte. Iată un bun motiv pentru menţinerea, cultivarea şi
întărirea tradiţiei. Apoi rămâne de clarificat de ce doar
Coranul a impus credincioşilor săi acest set de precepte şi de ce
nu a făcut-o pretutindeni cu aceeaşi rigoare. Deşi Coranul nu
prevede reguli drastice în privinţa vestimentaţiei menite să
ferească trupul femeilor de la pubertate la căsătorie, e mai greu
de înţeles tradiţia de a purta haine de protecţie şi mult după
căsătorie, dacă nu toată viaţa. Ceea ce nu se relevă este
faptul că femeia este pusă la adăpost, prin veşminte, de
privirile pofticioase sau critice ale bărbaţilor, dar ea poate
vedea, studia, evalua şi se poate lăsa ispitită în voie, sub
acoperirea hainelor protectoare. Deci evitatea păcatului doar cu
gândul sau cu privirea nu este pe deplin asigurată. Folosirea
articolelor vestimentate destinate capului, în special feţei, mai
are însă şi multe alte motivaţii
-
O
cercetare mai amplă evidenţiază practica acoperirii unor părţi
ale corpului omenesc şi cu predilecţie a capului, dintr-o gamă
mult mai largă de motive, decât cele arătate mai sus [162].
Viaţa în deşert sau în împrejurimile deşertului, unde furtuna
de nisip este un fenomen frecvent, a impus o suită vestimentară de
protecţie în sensul principal al cuvântului. Fig.80.3. Atât
bărbaţii, femeile, dar în situaţii extreme chiar şi animalele
sunt protejate prin veşminte adecvate contra vântului şi
nisipului pătrunzător sau a soarelui arzător. În zonele cu
vegetaţie mai abundentă ţinuta de protecţie s-a mai redus,
rămânând la funcţionalitatea vestimentară. Protecţia
identităţii. Acoperirea feţei a fost practicată din timpuri
străvechi şi este practicată şi în zilele noastre în scopul
asigurării anonimatului. De la cagula inchizitorială, din fericire
eradicată şi a Ku-Klux-Klanului în chiar bastionul democraţiei,
la cagula improvizată a infractorilor sau la cagula profesională a
trupelor de intervenţie în mediile superdemocratizate. Cagulaţii
intervin cu brutalitate la adăpostul măştii, împotriva semenilor
lor angajaţi în vreun protest civic nedorit Fig.80.4. Ceea ce nu-i
împiedică să zbiere şi ei în timpul liber, dacă sindicatele o
cer, sau dacă indemnizaţiile antiglonţ nu-i mai satură. Nu-i vom
ilustra în planşă, îi ştim cu toţii în echipamentele lor noi
nouţe şi multifuncţionale de la summiturile la vârf ale mai
marilor planetei, când îi snopesc în bătaie pe anarhiştii
antiglobalişti.

-
Călugării
îşi protejau de asemenea feţele prin cunoscutele glugi, din
motive confesionale şi îşi alegeau nume conspirative, deşi toţi
luptau cot la cot întru Domnul. Protecţia ocazionată de
divertisment. Folosind măşti şi costume de carnaval, deghizaţii
îşi ascund identitatea pentru a crea atmosfera unui mediu
confuzional savuros, în care se produc în egală măsură
încurcături şi clarificări. Tradiţiile populare cultivă încă
manifestări în strânsă legătură cu condiţia de virginitate
păstrată sau pierdută a fetelor din comunitate. Mai sunt
întruchipate şi personaje de legendă: zmei, zâne, diavoli,
cotoroanţe sau sunt umanizate animalele din anturajul omului: oi,
ţapi, capre, cai, urşi, lupi; în alte teritorii lei, dragoni,
elefanţi, în desfăşurare simbolică cu invocaţii magice sau
dansuri rituale. Protecţia profilactică. Cea mai răspândită
folosire a măştii de protecţie a feţei şi căilor respiratorii
superioare este prilejuită de dorinţa de apărare a organismului
împotriva contaminărilor în diferitele epidemii cu transmitere
respiratorie ciumă, gripă, SARS sau sexuală în cazul SIDA. La
noi în ţară voalul este încă prezent în mediile necorodate de
cultură sau de snobism. În portul popular, în momente sociale
esenţiale cum ar fi căsătoria, ţinuta miresei a conservat secole
elementele de acoperire simbolică a feţei. Voalurile, maramele,
voaletele au făcut deliciul ţinutelor pentru ocazii. Mai apoi, în
lupta lor pentru emancipare, femeile s-au răzbunat din plin,
compensând tributul cerut de castitate cu o ţinută generoasă în
decolteuri dorsale, ventrale, chiar pubiene.
 Protecţia
profesională. Este o practică generală pentru mai multe profesii
să-şi protejeze capul şi faţa cu câteva accesorii vestimentare
speciale: bonete, măşti, capeline, căşti, ochelari, caschete.
Purtate din cochetărie sau din obligaţie deontologică îi admirăm
deseori la treabă pe medici, sudori, atomişti, pompieri, chirurgi,
ospătari, boxeuri, brutari, bucătari, agenţi de decontaminare
chimică sau radioactivă. Uneori măştile sunt prevăzute cu
senzori şi dispozitive audiovizuale de ultimă generaţie.

În
lumea creştină voalul a rămas un accesoriu prenupţial, după
căsătorie doamnele recurgând la voaluri sau voalete doar
ocazional sau sub presiunea modei. Ca şi când feminitatea nu
ar fi suficientă în confruntarea cu bărbăţia, femeile moderne
pun un accent deosebit pe etalarea cu ostentaţie a aspectului fizic
în ansamblu, picioarele, sânii, talia, prin decolteuri, accesorii,
vestimentaţie minusculă sau transparentă, machiaj, cosmetică şi
coafură, argumentele aruncate de-a valma într-o luptă care nici
nu trebuia începută şi care îi consumă femeii timpul, energia
şi îi transferă avuţia în alte buzunare.
Cu
acest arsenal femeia nu-şi clădeşte un piedestal de egalitate cu
bărbatul ci îşi adânceşte condiţia monovalentă de parteneră
sexuală. Sunt rare situaţiile în care după un astfel de debut,
căci forma fizică optimă coincide cu vârsta debutului, se mai
poate reveni la ceea ce visau de fapt să devină emancipatele.
Instituţionalizarea
vieţii sexuale în afara familiei s-a produs pe fondul exploatării
şi rentabilizării potenţialului de frumuseţe al femeilor, faţă
în faţă cu dorinţa nesecată a bărbaţilor de a avea noi şi
noi partenere de sex. Când prostituţia a devenit bussines cu
investiţii şi profit, acea categorie de femei dedicate branşei,
au devenit sclavele pieţei dar mai ales sclavele stăpânilor lor.
Stabilimente special amenajate susţin o gamă largă de servicii
dans, streaptise, eschibiţionism, şi evident prostituţie. Paralel
se dezvoltă o adevărată infrastructură de racolare, traficare a
forţei de muncă strâns legată de consumul de alcool, droguri,
criminalitate, tâlhărie. Reţelele dezvoltă bugete fabuloase, dar
banii sunt absorbiţi cu dibăcie lăsând în urmă sărăcie,
mizerie, promiscuitate, boli venerice, violenţă şi cadavre.
Societatea este fără nici un dubiu bolnavă.
Ca
orice dezechilibru şi acesta a ieşit din matcă şi a scindat
societatea: de o parte libidoul şi banul, de cealaltă prestaţia
sexuală, sărăcia şi ura. Din dorinţa de a-şi proteja femeile,
societatea a crezut că le poate repara traumele şi complexele
generând legile împotriva hărţuirii sexuale. În statele unde
această practică are ceva vechime roadele au început să apară
[154]. Neverosimile şi contrare aşteptărilor efectele sunt
devastatoare la adresa bărbaţilor.
Din
femeia ofertă, ustensilă, se naşte femeia yang, femeia
iniţiativă, femeia cerere, femeia leoaică. Ea îşi alege
partenerul, îl acceptă sau îl respinge. Sub protecţia
artificială a legii, îl îndepărtează şi îl muşcă. Îl poate
urmări, căci justiţia ascultă de lege şi leul pleacă cu coada
între picioare, mulţumit că a scăpat doar cu atât. Cu alţi lei
la o bere, leul se pisiceşte văzând cu ochii, în timp ce
femela-femeie preia frâiele societăţii. Că ar prelua frâiele
societăţii n-ar fi nici o nenorocire, multe femei sunt înzestrate,
au potenţial, îşi pot pune farmecul în slujba bussinesului, dacă
doresc. Deci totul devine funcţie de dorinţa mândrei, sensibilei,
vulnerabilei, suavei, puternicei, femei.
Cu
agenda într-o mână şi cu rujul în cealaltă, va fi ajutată
după cum e normal, de un asistent performant, atestat în bussines,
avocatură, computere, arte marţiale, fitness. Nu mă gândesc doar
la afacere, chiar şi viaţa sexuală se va desfăşura la
iniţiativa femeii. Atunci când femeia are chef, când natura îl
trimite semnalul îşi alege spontan partenerul şi o face. Îşi
poate folosi şi asistentul, reţeta e cunoscută. Poate avea şi
copii. Ea dispune. Înarmată cu mască chirurgicală şi cu
prezervative îşi poate asigura un act sexual independent şi
steril, fără cel mai mic contact cu secreţiile nedorite. Spaimele
SIDA şi SARS au declanşat deja această practică. Desluşesc
sub acest voal o subtilă schimbare de orientare. Iată cum
sexualitatea va deveni din sport de masă, practica fiziologică de
care natura are nevoie pentru a asigura reechilibrarea speciei, fără
a ruina sănătatea indivizilor, fără a deregla echilibrele
ecologice (85). Dar pentru că demografia este oricum scăpată de
sub control, o bună bucată de timp corecţia ar putea fi drastică
şi chiar dureroasă. După picajul de la iubirea platonică la cea
carnală, am intrat în epoca sexului virtual prin internet, şi
începem urcuşul abrupt înapoi la platonism. Marii tămăduitori
ai lumii încearcă de milenii să ne convingă că boala este o
corecţie binevoitoare, un sprijin, acordat omului pentru a-l aduce
la linia de echilibru, atunci când a deviat drastic. Vieţuind pe
spirală mi se pare inevitabil un tratament identic aplicat şi
societăţii atunci când aceasta e grav bolnavă, ca acuma. Să nu
credeţi însă că ideea aparţine parlamentului, senatului sau
congresului vreunei ţări, nu, ele sunt doar biete instrumente
disonante. Am reuşit să transcendem problema? Observaţi că
la un capăt al spectrului avem femeia leoaică, femeia dictator,
femeia realizată, femeia feministă, care nu mai lucrează cu
degetul inelar ci cu arătătorul sau cu mijlociul. La celălalt
femeia ascunsă sub veşminte din cap până în picioare, umilă şi
smerită, care se teme să iasă la lumina zile, se dezgoleşte la
comandă, se sigilează sau se desigilează când doreşte
dictatorul de ieri, iepuraşul de mâine. Privind în ansamblu
distingem un altfel de curcubeu. Dar ştim deja cine manipulează
curcubeiele! Evocăm observaţia savantului japonez George
Oshawa (Nyuti Sakuruzawa), care subliniase că dieta occidentalilor
a devenit preponderent yin, ce ceea conduce la efeminarea
bărbaţilor. Iată câteva alimente de un yin extrem: zahăr, carne
- excepţie cea de pui, margarină, ciocolată, dulciuri, făină
albă, paste făinoase, arahide, pepeni, portocale, banane, cartofi,
roşii, vinete, bame, caşcaval, smântână, unt, cacao, îngheţată,
băuturile alcoolice [44]. Oshawa nu a subliniat că asiaticii
detaşaţi prin agilitatea lor, adică au parametri yang foarte
pronunţaţi, sunt mari consumatori de orez. Nici nu era nevoie.
Vor
urma, cât de curând nu ştim, marile restructurări gramaticale.
După cum ştiţi acordul adjectivului se face după gen cu
prioritate pentru genul masculin. Iar când vorbitorul de pe stadă
va zice: Bună ziua, fetelor!, dacă întâlneşte un grup de băieţi
în care este şi o fată, adică invers decât la data când apare
această carte, înseamnă că reforma feministă a fost dusă la
bun sfârşit. Deci pare o acţiune concertată la scară planetară,
de un management supraomenesc, adică generală şi implacabilă.
Dacă zoomăm (90) în continuare, scala cuprinde la stânga
amazoanele, la dreapta androginii şi prin mijloc, pe undeva Eva şi
Adam, căutând şi ratând zona armonioasă a vieţii în cuplu.
Androginia a precedat bisexualitatea, aşa cum monocotiledonatele au
venit pe lume înaintea bicotiledonatelor. Civilizaţia amazoanelor
a reprezentat apogeul feminismului, aspect deja clasat în trecutul
antropogenezei. Nici androginii, nici amazoanele nu aveau autonomie
de proliferare, fiind reproduşi prin tehnologii dirijate de la alt
nivel. Aşa cum polenizarea este la discreţia vântului şi a
ploii. Sau a albinelor, care mercantile percep pentru prestaţie şi
o taxă plătită în natură. Eseu publicat în volumul:
[160]
Alexandru Ciobanu, Planeta ipocriţilor, ed. Miracol, Bucureşti,
2003.
|